Recenzja DdHiFi Janus

ddHiFi Janus (E2020A) to pojedynczy dynamiczny głośnik IEM z unikalnym podwójnym złączem dla dwóch stylów noszenia. Jego cena wynosi 199,99 dolarów.

Disclaimer: ddHiFi Janus zostały wysłane do nas w zamian za naszą szczerą opinię w tej recenzji. Bardzo dziękujemy ddHiFi za danie nam tej możliwości.

Możesz przeczytać o poprzednich produktach IEM recenzowanych przez Headfonics tutaj.

Uwaga, ta 2-stronicowa recenzja jest zgodna z naszymi nowymi zasadami punktacji na rok 2021, o których możecie przeczytać tutaj.

ddHiFi to dość nowa, ale innowacyjna marka, znana ze zbalansowanych konwerterów kabli, części do moddingu oraz wyboru fajnych opcji przechowywania.

Dość niespodziewanie ddHiFi wypuściło swoje własne IEM, Janus (E2020A), z charakterystyczną przezroczystą obudową, która wygląda dość niekonwencjonalnie. Przeźroczysta struktura wygląda absolutnie oszałamiająco na żywo, a budowa jest bardzo industrialna z wykorzystaniem miękkich płyt FPCB.

Co ciekawe, ten sam IEM posiada zarówno gniazda MMCX jak i 2-pinowe, więc można porównać różne kable z rynku wtórnego.

Domyślnie w zestawie znajduje się kabel Forest, a my otrzymujemy również kabel zakończony 4.4mm. Podłączając Janusa do kilku mocnych źródeł, zobaczmy jak się sprawuje!

Projekt

Jest to jeden z bardziej unikalnych IEM-ów na rynku, który pozwala na podłączenie zarówno do kabli MMCX jak i 2-pinowych. Janus dostarczany jest w przeźroczystej obudowie z przemysłowym miękkim FPCB wewnątrz, który, jak twierdzą, poprawia jakość obwodów.

Estetyka to zupełnie inna liga niż konwencjonalne konstrukcje i wygląda bardziej jak przedmiot z gatunku sci-fi. Jakość formowania wtryskowego jest niesamowita i wygląda na idealnie przezroczystą.

Korpus IEM jest zakrzywiony, opływowy i ozdobiony metalowymi elementami, a przez obudowę można zobaczyć wszystkie wewnętrzne elementy. Jest też wiele drobnych detali, takich jak grawerunki L/R na kablu, a także ładnie obrobiony rozgałęźnik Y.

Patrząc w przezroczystą obudowę strona L/R ma różne kolory przewodów, czerwony = prawa strona, więc łatwo się zorientować, który jest lewy, a który prawy, bez patrzenia na inne oznaczenia.

Jeśli ktoś zna produkty ddHiFis, to jest to spójny język projektowania zastosowany w Janusie.

Kable

Podstawowe kable

Kabel Forest z "serii Air" ddHiFi jest dołączany do Janusa. Kolor kabla Forest jest dość nietypowy, a jego grubość jest gruba, więc jeśli nie przesuniemy suwaka w górę i nie dopasujemy go dokładnie, może pojawić się odrobina mikrofonii.

Kabel jest jednak dość elastyczny, materiał, z którego wykonano płaszcz jest bardzo trwały i nie plącze się. Wykonany z 80 splotów z miedzi monokrystalicznej 6N (OCC), wzmocniony oplotem z włókien Kevlaru i wyposażony w zewnętrzną osłonę z TPE, Forest dostarcza bogatego basu i brzmi ogólnie dość zrównoważenie z dobrą nutą ciepła w zakresie średnich tonów.

Kabel do modernizacji

Oprócz standardowego kabla, można również zakupić kabel "SKY" BC120B, który został wykonany z 4×22 splotów posrebrzanych rdzeni OCC w kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim i białym.

Z oficjalnych informacji wynika, że rdzenie zostały wykonane z posrebrzanej miedzi monokrystalicznej (OCC) o czystości 6N, izolowane są powłokami Litz i owijane zewnętrznymi koszulkami TPE.

Rozgałęźnik i inne metalowe elementy zostały wykonane z dbałością o najdrobniejsze detale, co nadaje im steampunkowy charakter. Całość jest bardzo atrakcyjna wizualnie, a także oferuje elastyczną obsługę.

Wersja, którą mamy do dyspozycji to 4,4 mm i wykazuje się bardziej zrównoważoną charakterystyką, podbijając nieco zakres średnich tonów w porównaniu z kablem Forest i popychając osiągi Janusa jeszcze dalej.

Komfort i Izolacja

Janus może być noszony prosto, podłączony do ucha lub założony na ucho. Dzięki dość prostej konstrukcji, niewielkiemu profilowi i wydłużonej dyszy, można łatwo uzyskać dobre uszczelnienie nosząc je zarówno nad uchem, jak i prosto włożone.

Izolacja jest po słabszej stronie, ale wentylowana konstrukcja wzmacnia dźwięk dzięki lepszemu napowietrzeniu i naturalności.

Ogólnie rzecz biorąc, komfort jest dobry i dobrze dopasowują się do uszu. Izolacja jest wystarczająco mocna, aby zablokować hałasy w zatłoczonej kawiarni, ale może być konieczne zwiększenie głośności, aby ukryć niektóre hałasy z otoczenia.

Opakowanie i akcesoria

Opakowanie Janusów i kabla do ich rozbudowy jest minimalne i spójne z innymi wypuszczonymi przez firmę produktami. Na walizce znajduje się innowacyjny magnetyczny futerał z klapką, a także magnetyczny klips do wpinania kabla C10B. Etui ma atrakcyjny profil kolorystyczny i jest bardzo poręczne, ponieważ nie trzeba go za każdym razem zapinać i rozpinać.

W pudełku znajdują się końcówki w rozmiarach S/M/L, w tym zestawy końcówek "treble" i "bass", które mają różne wielkości otworów. W zależności od źródła dźwięku można używać końcówek basowych do tłumienia wysokich tonów, lub używać końcówek wysokich tonów, które dzięki większemu otworowi nie zmieniają basu.

Wrażenia dźwiękowe

Burn-In

Po wyjęciu z pudełka, ze standardowym kablem Forest, podłączyłem Janusa bezpośrednio do mojego iPhone'a i wydaje się, że potrzeba więcej mocy, aby obudzić przetworniki, jak również trochę czasu, aby pozwolić im się zadomowić, szybki test z zamienionym kablem Sky brzmi bardziej płasko i zrównoważenie.

Janus i kable przeszły ponad 2 tygodnie testów z różnymi ścieżkami i białym szumem. Po tym czasie bas jest bardziej kontrolowany, a wokal brzmi mniej rozluźniony, gotowy do wydobycia większej ilości szczegółów przy zachowaniu ciemnego tła i powietrznego basu.

Janus został następnie przetestowany z Hiby R5S, R6 2020, Shanling M8, M6 Pro, Cowon D3, M11 Pro, Paw Gold, iPhone 6Plus, kilkoma innymi DAP-ami i wzmacniaczami, aby uzyskać poniższe wrażenia.

Podsumowanie

Wysokie wzmocnienie lub moc uwolni pełną moc Janusa, aby osiągnąć lepszą równowagę tonalną i zapewnić, że masa niskich tonów nie będzie zbytnio uciekać przy bardziej złożonych pasażach instrumentalnych.

Janus jest najlepiej dopasowany do źródeł oferujących teksturowane brzmienie basu, chociaż zalecam stosowanie standardowych końcówek wysokich tonów w celu uzyskania bardziej zrównoważonego brzmienia ze słabszymi źródłami. Janus ma spory potencjał do skalowania się z mocniejszymi źródłami dźwięku i całkiem dobrze radzi sobie z wyższym poziomem intensywności dźwięku.

Dzięki podwójnie wentylowanej konstrukcji, Janus brzmi w sposób przewiewny, bogaty i pełny, z silnym zasięgiem i obecnością subbasu. Bardzo punchowy, gęsty i ważony. Jako, że jest to dość intensywnie brzmiący zestaw IEM, Janus lepiej współgra z czystymi źródłami dźwięku, takimi jak HiBy R5S i M11Pro.

We wszystkich parach, Janus nie brzmi ofensywnie, osiągając przyzwoite ciało w wokalu, jak również utrzymując dobrą równowagę pomiędzy przejrzystością a obecnością tonów średnich i niskich. Używając kabla SKY, można zaobserwować więcej szczegółów w zakresie wysokich tonów, a bas brzmi w sposób bardziej kontrolowany.

Bas

Bas jest najważniejszym punktem konstrukcji, a dynamiczny przetwornik Janusa oddaje imponującą ilość energii w zakresie średnich tonów. Uderzenie jest potężne, zwiewne i gęste, brzmiące w sam raz do R&B, miksów klubowych lub czegokolwiek z mocnymi bitami, które pozwalają zanurzyć się w scenę na żywo i stukać w stopy.

Przetwornik nie wydaje się być wykonany z bardzo sztywnych materiałów, takich jak beryl czy tytanowe membrany, więc nie oferuje szybkiego ataku, ale to co dostajemy w zamian to bardziej radosne podbarwienia i ekspresyjny bas, który wypełnia przestrzeń nad głową. Dzięki temu, że rozpad basu jest wciąż umiarkowanie szybki, uderzenia w bas i perkusję są prezentowane bardzo wyraźnie i można wyczuć dobre napięcie w powietrzu.

W zależności od źródła, bas może wybrzmieć dość głęboko, np. z bardziej basowo-ekspresyjnym Shanlingiem M8, można odczuć obecność basu już przy 30-40hz.

Bas rozprasza się i promieniuje w powietrzu podczas grania na japońskich Taikos (ogromne bębny), niektórych syntezatorowych instrumentach basowych, które sięgają głęboko poniżej 40-50hz, z umiarkowanie szybkim atakiem w dół, będąc jednocześnie bardzo pełnym i potężnym. To także sprawia, że występy na żywo są bardzo przyjemne i wciągające.

Istnieje dobra synergia ze źródłami, które brzmią czyściej, na przykład Cowon Plenue D3 i Hiby R5S, które utrzymują bas bardziej zwinnym i szybszym brzmieniem, gdy artykułuje się on na średnich częstotliwościach, odsłaniając więcej mikro-detali w górnym zakresie.

W przypadku DAP-ów, które są w stanie odtworzyć bas z dużą ilością faktury i mocy, zalecam przełączenie się na najwyższe opcje wzmocnienia, co spowoduje jeszcze większe zwiększenie dynamiki przy jednoczesnym bardziej zrównoważonym brzmieniu.

Średnie tony

Janus jest w stanie dostarczyć zaokrąglone i dobrze odseparowane wokale od instrumentów podkładowych, jednocześnie posiadając dużo energii w niskich tonach. Trzyma się całkiem dobrze w rozdzielczości, gdy więcej elementów zostaje wrzuconych do utworu.

Średnie tony na Janusie są dość ekspresyjne i w szczególności bardzo gładkie, naturalne i kojące, gdy zestawi się je z odpowiednimi źródłami. Okolice 200-400 Hz są dość bogate, więc wokale i instrumenty smyczkowe mają dobrą grubość i ciało.

Głosy ochrypłe i cieńsze oraz górne średnie są podniesione dla przejrzystości, ale nigdy nie stają się gorące. Brzmi ekspresyjnie i angażująco z niemal każdym wokalistą. Jeśli jest wystarczająco zasilany z czystego źródła, będzie brzmiał bardziej naturalnie w zakresie średnich tonów, ale jeśli jest niedostatecznie zasilany, zakres dynamiki może być skompresowany.

Jak na swoją cenę, uważam, że rozdzielczość i separacja w zakresie średniego basu są przyzwoite, a dynamika jest wystarczająca, aby brzmieć przyjemnie z utworami o wysokim zakresie dynamiki.

W przypadku bardziej wymagających źródeł basu, kabel SKY osiągnie bardziej liniowe strojenie, podczas gdy korekcja w dół średnich i niskich częstotliwości pomoże również podnieść poziom przejrzystości. Ogólnie rzecz biorąc, zakres średnich tonów jest dość naturalny, z odpowiednią rozdzielczością i energią do dynamicznej prezentacji szczegółów.

Wysokie tony

Chociaż Janus jest dość ciepły w strojeniu, nie oznacza to, że brakuje mu górnych rejestrów. Niektóre z niższych częstotliwości wysokich tonów w okolicach 5kHz są ostrożnie podbijane, aby skompensować raczej basowe strojenie. Oznacza to, że werble i wysokie kapelusze mają w sobie odrobinę rześkości, która utrzymuje brzmienie w stosunkowo szybkim tempie.

Wyższe tony wysokie opadają powoli i są nieco nieśmiałe. Sybilans jest dobrze kontrolowany, przez co średnica brzmi jeszcze bardziej gładko i cieplej, ale bez uszczerbku dla sceny i otwartości.

Niektóre z podtekstów gitar i innych instrumentów w górnym zakresie średnich tonów są nadal słyszalne, ale jeśli chodzi o najwyższe struny skrzypiec czy fletów, usłyszymy, że wysokie tony są przyciemnione.

Jasną stroną tego strojenia jest słuchanie starszych utworów z lat 70-tych i 80-tych. Nie ma śladu sybilansu, a lekko V-kształtne strojenie pomaga podbić dynamikę, co sprawia, że jest to bardzo wciągający instrument do starego JPopu i Jazzu.

Przełączając się na "Końcówki wysokich tonów" można usłyszeć, że bas jest wyszczuplony i ujawnia się więcej szczegółów wysokich tonów. W zależności od osobistych preferencji brzmieniowych, jeśli chcecie nieco więcej emocji na górze, przełączenie na końcówki wysokich tonów może być warte wypróbowania.

Obrazowanie i inscenizacja

Janus ma wyrozumiałe strojenie i raczej rozbudowaną scenę z nieco tłustym obrazem wokalnym. Pozycjonowanie wokalu jest nieco wysunięte do przodu, podczas gdy instrumenty są dość ładnie rozmieszczone, nie wykraczając zbytnio poza zakres wokalu. Podczas gdy część blasku została usunięta, strojenie nadal zachowuje przyzwoitą ilość powietrza, więc nadal można usłyszeć dobrą głębię i umiarkowanie szeroką scenę.

Oddawana scena dźwiękowa sprawia wrażenie prezentacji wielkości pokoju. Choć zakres jest ograniczony, jest w nim dużo dynamiki i powietrza, więc nie brzmi pudełkowato, dobrze sprawdzając się z muzyką kameralną, szczególnie z wiolonczelą/dwubasem, które łączą w sobie bogate i pełne elementy basowe.

Z DAP-ami, jak Lotoo PAW Gold, który jest bardzo kontrolowany i bogaty w strukturę basu, dostarczając jednocześnie delikatną górę, jest to dobra magia. Z zestawami IEM, które mają luźniejszą średnicę lub brakuje im mocy, Janus może być mniej zdefiniowany.

Synergy

Janus posiada charakterystyczny charakter zarówno pod względem konstrukcji jak i brzmienia. Łatwo jest osiągnąć dynamiczne połączenie z szeroką gamą urządzeń i reaguje on na moc. Strojenie fabryczne jest mocne w zakresie średniego basu, momentami nieco przytłaczające. Przy niższych mocach wyjściowych osobiście preferuję korekcję w zakresie 200-300Hz dla lepszej przejrzystości, lub do parowania z czyściej brzmiącymi DAP-ami.

Ze standardowym kablem Forest jest dobre ciepło i okrągłość, a bas jest gęsty i mocny. Przełączając się na kabel Sky, strojenie staje się bardziej płaskie i zrównoważone, teraz Janus jest w stanie wyłapać więcej detali, brzmiąc przy tym nieco bardziej rozbudowanie w scenie, i działa świetnie z przyzwoitą mocą.

Na wzmacniaczach stacjonarnych od razu słychać o wiele więcej dynamiki i kontroli, a we wszystkich przypadkach Janus dobrze pasuje do muzyki pop i smyczków. Dynamika jest dobra, a równowaga pomiędzy mocą rozdzielczą a mięsistością dobrze wyważona.

Wybrane porównania

Astrotec Volans

$329

Techniczne

Astrotec Volans wyposażono w pojedynczy 10,5 mm przetwornik dynamiczny z mosiądzu Tesla, połączony z wielowarstwową membraną biologiczną.

Zarówno Volans jak i Janus posiadają pojedynczy 32Ω przetwornik dynamiczny na masce i oba są wyraziste w basie i zaokrąglone w wysokich tonach. Volans jest bardziej czuły na moc, podczas gdy Janus potrzebuje więcej soku, aby oddać sprawiedliwość. Poniższe wrażenie zostało zrobione przy użyciu kabla SKY w Janusach, aby dopasować je do ceny i brzmienia.

Osiągi

Z większością sprzętu, Janus prezentuje sygnaturę w kształcie litery M, która wypycha górny zakres wokali w celu uzyskania przejrzystości. Janus wymaga więcej mocy, aby brzmieć tak liniowo i klarownie w górnych rejestrach w porównaniu do Volansa, który jest stosunkowo szczuplejszy w zakresie średnich tonów.

Średnica jest również bardziej skupiona w pozycjonowaniu w Volanach i umieszczona nieco bardziej z dala niż w Janusach. Dzięki temu Volany brzmią bardziej otwarcie na źródłach przenośnych.

Jeśli jednak lubicie używać mocnego wzmacniacza lub źródeł stacjonarnych do słuchania waszych IEM-ów, to Janus będzie miał przewagę w dostarczaniu bardziej mięsistego średniego basu i bardziej intymnych średnich tonów. Bas w Janusach jest też nieco głębszy, a dudnienie w scenach eksplozji słychać wyraźniej.

Jeśli chodzi o izolację, Volans jest o krok wyżej, ponieważ Janus jest bardziej wentylowany. Osiągnięto więcej powietrza i uderzenia, ale szumy wciskają się do środka i wpływają na czystość, gdy odgłosy otoczenia stają się głośne.

Pomimo tego, średnica jest gładka i kremowa, bardziej dziarska i ostra niż w większości IEM-ów, jeśli są odpowiednio zasilane i nie brzmią jak pudełko do użytku w pomieszczeniach.

To powiedziawszy, jeśli posiadacie mocne wyjścia i przenośne wzmacniacze, Janus ma większy potencjał, aby być w stanie skalować się nieco lepiej z większym wzmocnieniem i mocą. Volans jest bardziej czuły i można go łatwo sparować nawet z DAP-ami z niższej półki.

Shanling ME700 lite

$499

Bas

Shanling ME700 ma nowego młodszego brata ME700, który odziedziczył po nim mocny średni bas i 5 przetworników ze sztywnym dynamicznym przetwornikiem Titanium. Bas jest zwinny, zdolny do dotrzymania kroku szybszym przetwornikom BA, dostarczając jednocześnie solidnych uderzeń basu.

W porównaniu do Janusa, Me700 może być łatwo zasilany, posiada bardziej "nowoczesne" strojenie i szybszy atak, koncentrując się na wydobyciu większej ilości szczegółów i wydobyciu większej przejrzystości. Z drugiej strony Janus charakteryzuje się wolniejszym rozpadem basu, a góra pasma jest bardziej zaokrąglona. Zaskakująco, zakres dynamiki jest dość porównywalny z ME700, gdy jest zasilany przez źródła wyższej klasy.

Średnie tony

ME700 nie jest tak intensywny w zakresie średniego basu jak Janus, ale wciąż jest w nim trochę ciepła, które pozwala na bardziej naturalne podbarwienie wokali. Bas nie schodzi tak głęboko, ale wysokie tony są wyraźnie zdolniejsze i mocniej zaznaczone.

Wysokie tony

Janus jest mniej energetyczny w zakresie wysokich tonów i nie tak gęsty w zakresie średnich, ale nie ma o co mieć pretensji, patrząc na jego cenę i konfigurację. Jeśli źródło dźwięku posiada teksturowany bas, Janus może stanowić bardziej angażującą i szybką parę, która sprawi, że nagrania na żywo będą przyprawiały o szybsze bicie serca i stukanie stóp.

Ogólnie

Podobnie jak Volans, ME700 lite jest łatwiejszy do wysterowania i osiąga lepszą liniowość, dynamikę nawet z niezbyt mocnymi źródłami dźwięku. Wokal jest ładnie dopracowany z 4 przetwornikami BA w środku i jest w stanie uchwycić więcej mikro detali i gęstości w górnym zakresie średnich tonów.

Janus ma wyraźnie inny punkt ciężkości w strojeniu i brzmi bardziej miękko i zaokrąglenie na górze. Będzie wymagał większej mocy dekodowania i wzmocnienia, aby zabłysnąć i zabrzmieć tak wyrafinowanie.

To zależy od tego, czy chcemy więcej mikro detali, czy bardziej dynamicznej prezentacji. Osobiście uważam, że obydwa urządzenia raczej się uzupełniają niż konkurują.

Nasz werdykt

Janus jest jednym z najbardziej unikalnie zaprojektowanych zestawów IEM, jakie widziałem w tym sezonie. Podejście do strojenia jest również zupełnie inne niż u konkurencji, szczególnie zwiewne średnie tony, które dają dobry autorytet uderzeniom w bębny i gitary basowe.

Jest to dobre wyzwanie dla różnych źródeł, aby sprawdzić jak dużo faktury i mocy jest obecne w basie, podczas gdy konstrukcja z dwoma gniazdami pozwala na porównanie kabli z rynku wtórnego z różnymi zakończeniami.

Jest to zabawny i wciągający IEM, który łączy w sobie bardzo różną konstrukcję i wciągające strojenie, niespodziewanie DUŻO basu przy raczej małej obudowie. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć, jakie innowacyjne projekty ddHiFi przyniesie dalej!

Powiązane artykuły

Partner strategiczny

Czołowy polski przedstawiciel firm oferujących komponenty audio, kina domowego oraz systemy automatyki domowej.

Zajmujemy się projektowaniem i wykonywaniem kompleksowych instalacji systemów nagłośnieniowych, audiowizualnych oraz konferencyjnych.

Nasze projekty można zobaczyć (i usłyszeć) w najlepszych pubach, cenionych restauracjach oraz w domach wielu, liczących się i znanych muzyków, biznesmenów, sportowców.